Monday, September 29, 2014

sapa tak nak....


Alkisah bermula ~~~~

Insan A : macam mana life sekarang okey ke???

Saya : Alhamdulillah... better dari sebelum nie... ada sesuatu yang perlu dilaksanakan setiap hari...

Insan A : best ke kerja macam tue???

Saya : uisshhh apa yang tak bestnyaa kerja 3jam je sehari.... apa susah hehehe... Peluang Allah dah kasi manfaatkan sepenuhnya.... permulaan best tak best buang tepi dulu... ikhlaskan je hati.. Insyallah perasaan best tue akan datang bertubi2 sehingga tak terkata.....

Insan A : dah taknak sambung belajar ke???

Saya : {hohoho soalan maut mai dah... sapa taknak oiii... sebelum nie 4tahun yang lepas dok bertahan sakit hati sakit emosi sakit otak sakit telinga sakit segala bila orang dok tanya soalan gini} hurmmmm sapa taknak kan.... {relax wahai jiwa.. jawab elok2} Allah bagi rezeki kot lain dulu kan.... 

Insan A : alamakkk sorry sesangat.. terkeluar soalan sensetif nie....

Saya : It's okey... sis bukan orang yang pertama pown tanya soalan camnie.... setiap kali orang tanya soalan camnie saya automatik akan fikir benda2 baik yang saya dapat....

Insan A : contohnya???

Saya : hurmmm nie kata2 untuk diri sendiri supaya tidak ada rasa putus asa dalam diri... jangan di mention selalu di hadapan orang lain takut2 orang fikir kita riak... tapi inilah yang terpaksa diteguhkan dalam diri untuk pujuk hati sendiri.....

Insan A : apa dia?? macam menarik...

Saya : jangan terasa pape okeh!!! itu syarat pertama kalau nak taw hehe

Insan A : yeaa yeaa....

Saya :  1)  Allah bagi rezeki kerja dulu dapat merasa ada duit poket sendiri... takyah nak minta2 dah dekat parents... hihihi
            2)  kalau dapat sambung belajar mesti tak dapat amek lesen kereta dan dapat memandu kereta
mr.flx dengan jaya dan bahagianya sekarang....
            3)  takda hutang berpuluh2 ribu dengan encik PTPTN... itu bab paling penting kalau sambung
study kan.....
            4)  Allah nak suruh sentiasa berada di samping mak abah selagi mereka masih
ada... peneman mereka di kala kesunyian di rumah.... bak kata orang kalau ada sepuluh anak mesti ada
seorang dua yang tak bapa menjadi bermaksud tak berapa pandai jika nak dibandingkan
dengan yang lain2.. kenapa???? iyealaah kalau semua pakat jadi doktor jurutera arkitek
juruterbang.. pakat kerja jauh di sana sini.. sapa je nak teman mak abah yang dah banyak
berkorban sebelum nie dekat rumah... bersama mereka di hari2 tua mereka??? sekarang
walaupun kerja kampung silap hari bulan kehidupan lebih tenang dan senang dari oran
yang kerja besar2 tue....
            5)  sudah habis belajar takat mana pown seterusnya adalah cabaran mencari kerja.... zaman
 bukan mudah nak dapat kerja.... jadi bila Allah bagi peluang bekerja dulu itupown dah sangat
 bertuah sebenarnya....
  
              Cukuplah setakat 5... yang lain2 biar saya dan Allah je yang tahu... yang penting kena mindset 
              selalu setiap apa yang terjadi ada hikmahnya... apa hikmahnya??? mungkin cepat atau lambat Allah
              hendak perlihatkan kepada kita.. tapi yakinlah ada sesuatu....

Insan A : tabahnyaaa sis....

Saya : tidaklaa setabah mana... kekadang hati terluka jatuh terhempap atas bumi jugak diri nie hendak 
          berhadapan dengan mereka yang cerdik pandai dalam berkata2... dalam diam menakung air 
          mata menahan rasa sakit.... dalam diam juga proses pujuk hati sentiasa terus berjalan agar diri takde   
          rasa putus asa dalam hidup..... takpe ALLAH ada.. dia tahu apa yang saya mampu dan apa yang saya
          tak mampu... mungkin di kala rasa sakit nie sentiasa menyelubungi diri ALLAH nak suruh saya belajar
          sesuatu tentang realiti kehidupan....

Tamat~~~~

No comments:

Post a Comment