Thursday, August 11, 2011

~~ Hidup perlu diteruskan ~~




********

Si A : hurmmm bertanya satu soalan boleh????



Penulis : boleh saja... apa dia????



Si A : sebenarnya penulis okey ke tak????



Penulis : hurmmm entahla penulis sendiri pon tak tahu nak cakap macm mana.... (tersentap kejap dengan persoalan yang di soal.... nak kata okey saat ini memang berbohong sangat.. nak kata tak pown takda sampai masuk wad icu lagi)



Si A : tapi saya dapat rasakan yang kamu tak okey??? betul kan??? kamu masih dalam proses pemulihan hati right?????



Penulis : maybe kot... penulis sendiri tak tahu macam mana nak khabor keadaan penulis sekarang..... macam orang dah tak betul je rasanya.... hehehe(berusaha untuk ketawa)



Si A : ehh... kena repair tue sahabat.. InsyaAllah semuanya akan kembali pulih....



Penulis : mudah2an... amin... cuma penulis perlukan masa untuk pulihkan kembali semuanya seperti sediakala.......



Si A : semoga penulis kuat untuk berhadapan dengan mereka semua... All the best... (^_^)



Penulis : Syukran sahabat.... doakan penulis (jauh di hati penulis alangkah bahgianya sekiranya semua orang disekeliling memahami keadaan penulis sebagaimana kamu memahami diri ini wahai sahabat... terima kasih ya allah atas hadiah persahabatan)



********


Proses pemulihan hati... pemulihan hati..... pemulihan hati.......
bukanlah satu perkara yang mudah untuk dihadapi selepas selaut harapan di tadah akhirnya hanya menjadi satu mimpi indah.......
terus memujuk hati agar berSABAR dan terus berSABAR... REDHA dan terus REDHA dengan ketentuan yang ditentukan........
hamba yang lemah ini hanya mampu berDOA dan terus berDOA kepada Allah agar dikuatkan semangat... dikuatkan lagi kaki ini terus melangkah meneruskan kehidupan.....


!!!!!!!!!!!! KEGAGALAN !!!!!!!!!!

bukanlah satu titik nokhtah dalam hidup... sebaliknya melalui kegagalanlah kita bakal memperolehi kemenangan yang amat berharga.......
dalam kesibukan mencari bahan2 bacaan yang mampu membina kembali semangat penulis
penulis membuka satu laman sesawang yang dahulunya hanya seorang hamba Allah untuk terus menyebarkan deen Islam.. kini laman sesawangnya telah bergabung dengan satu kumpulan yang mantap agar dapat menghasilkan satu laman sesawang yang amat bermanfaat kepada kita semua......
bahagian yang paling menarik minat penulis untuk membacanya ialah MOTIVASI...... pembaca boleh klik di sini untuk melihat laman sesawang tersebut
sedang sibuk melihat tajuk2 yang berkenan di hati... anak mata penulis terhenti di satu tajuk ini..

MOTIVASI : Daripada kegagalan kita belajar.

penulis membacanya dari permulaan huruf hingga akhir huruf.......
ayuh penulis kongsikan bersama apa yang penulis baca.....

Ramai orang takut untuk silap. Silap dan salah kadangkala dipandang sebagai sesuatu yang amat negatif dalam kehidupan insan. Ya, kalau kita lihat secara sekali lalu – silap dan salah – sememangnya adalah negatif.

Tetapi sebagai manusia, kita tak akan mampu mengelak diri daripada melakukan kesilapan dan kesalahan. Tidak kira sehebat mana pun kita mempersiapkan diri, akan wujud juga keadaan-keadaan di mana kita melakukan kesilapan.

Ramai orang fobia dengan kesalahan dan kesilapan. Kerana mereka takut, ada celoreng hitam dalam perjalanan kehidupan mereka. Namun sebenarnya, kegagalan, kesilapan, kesalahan bukanlah sesuatu yang negatif 100%.

Kita patut memandang kegagalan, kesilapan dan kesalahan itu daripada luar kotak kebiasaan.

Kita ingat kita dah faham

Kadangkala, kita bersedia hingga sampai tahap kita merasakan bahawa kita telah faham atau merasakan bahawa kita telah mampu melakukan terhadap sesuatu perkara.

Untuk soalan periksa kita rasa kita sudah boleh jawab semua jenis soalan. Untuk tugasan kerja kita rasa kita mampu melakukan apa sahaja yang mendatang.

Namun tiba-tiba, kita melakukan kesilapan. Apa yang kita faham rupanya tidak tepat. Apa yang kita siap sediakan rupanya tidak kena dengan apa yang dikehendaki dalam pekerjaan. Kita telah tersalah. Kita gagal mendapat keputusan yang cemerlang. Kita gagal dalam melakukan kerja yang terbaik.

Di sini kalau keimanan itu wujud bersama kita, pertama sekali kita akan pulang bersangka baik kepada Allah SWT.

“Mustahil Allah nak zalim pada aku.”

Hal ini kerana, jelas wujud di dalam Hadith yang ke-24, dalam Hadith 40 Karangan Imam An-Nawawi Rahimahullah: Daripada Abu Zar al-Ghifaari r.a, daripada Rasulullah s.a.w berdasarkan apa yang diriwayatkannya daripada Tuhannya yang Maha Mulia lagi Maha Tinggi bahawasanya Ia berfirman : “Wahai hamba-hamba-Ku! Sesungguhnya Aku mengharamkan ke atas diri-Ku kezaliman…” Hadith Riwayat Muslim.

Maka kita akan melihat semula kesilapan kita itu.

“Kenapa aku silap? Di mana aku silap? Macam mana aku boleh tersilap.”

Dan ketahuilah, apabila kita muhasabah semula, kita akan mendapat satu perkara baru. Pengajaran baru. Yang mana sekiranya Allah izin kita tidak silap dalam kesilapan kita tadi, kita tidak akan mempelajari pengajaran tersebut. Kita tidak akan mengetahuinya. Namun dengan kasih sayang Allah SWT, dengan hikmahNya yang tersangat luas, Allah ingin kita melihat sesuatu. Sebab itu disilapkan kita.

Tidakkah kita memerhatikan?

Keberanian mengambil risiko

Apabila mempunyai rasa tidak takut untuk melakukan kesilapan, tidak takut untuk gagal, maka kita akan mempunyai kekuatan untuk mengambil risiko. Semestinya mengambil risiko sekiranya boleh, kita patut elakkan. Namun akan wujud situasi-situasi di mana, walaupun selepas perkiraan yang rapi, tetap wujud risiko yang menanti. Maka di situlah ketidak takutan untuk melakukan kesilapan tadi memberikan kekuatan untuk mengecas keberanian kita dalam mengambil risiko tadi.

Hal ini kerana, kita yakin bahawa, sekiranya kita tersilap, kita akan mempelajari sesuatu yang baru lagi.

Membaca kehidupan, kadangkala 1000 kali lebih bermakna dari membaca buku

Akhirnya apabila mendalami perkara ini, yakni belajar daripada kesilapan ini, kita akan melihat bahawa kesilapan, kegagalan, kesalahan, itu semua adalah pelengkap kepada kehidupan. Orang yang memerhatikan kesilapannya semula, kegagalannya semula, akan mempunyai kesedaran yang lebih tinggi, kepekaan yang lebih tinggi berbanding mereka yang tidak pernah peduli akan kegagalan mereka.

Inilah dia apa yang suka saya katakan sebagai ‘membaca kehidupan’. Bukan sekadar bergantung kepada teori-teori di dalam buku semata-mata. Namun melihat juga apa yang telah kita lalui di dalam kehidupan kita.

Belajar daripada kesilapan, belajar daripada kegagalan, itu semua banyak membantu untuk membina satu peribadi yang lebih mantap.

Tidak semestinya perlu silap dahulu. =)

Ada orang akan berkata kepada saya:

“Kalau macam itu, kita tak payah susah-susah belajar. Biar gagal dulu. Lepas gagal baru belajar.”

Saya tersenyum dan tertawa. Beginilah, mudahnya saya katakan begini:

“Kalau ada orang yang dah pernah terjun dalam api, dan kemudian cakap api itu panas, bersama bukti yang kukuh menunjukkan kecelakaan yang boleh dibawa oleh penerjunan ke dalam api(ada kesan kulit terbakar pada tubuh dia dan sebagainya), agak-agak wujudkah keperluan untuk kita turun ke dalam api juga?”

Tidak semestinya kita perlu silap dahulu. Belajar daripada kesilapan orang lain juga adalah salah satu seni. Namun, apabila tiba masanya bila kita tidak lagi mempunyai pilihan melainkan berhadapan dengan risiko untuk melakukan kesilapan, maka jangan takut. Bersangka baiklah kepada Allah SWT, dan bergeraklah.

Kalau berjaya itu alhamdulillah. Kalau gagal itu, kita belajar lagi. Dan semestinya, bila kita gagal, kita akan nampak sesuatu yang selama ini rupanya kita tidak perasan, melainkan apabila kita gagal.

Kadang-kadang, kejayaan atas angin kita itu, tak punya makna.

Tahukah apa itu kejayaan atas angin? Itulah dia kejayaan palsu.

Contoh, kita berjaya di dalam peperiksaan bukan kerana kita pakar atau faham dalam mata pelajaran tersebut. Tetapi bernasib baik. Bernasib baik kerana sudah ada soalan bocor. Nasib baik kerana apa yang kita baru baca pada malam peperiksaan masuk. Nasib baik kerana, pensyarah tambahkan markah. Nasib baik kerana, kita sudah buat banyak latih tubi, dan jenis-jenis soalan tersebut masuk periksa.

Ini adalah kejayaan yang pada saya tak ada maknanya. Sebab kita sebenarnya tidak akan mampu memanfaatkan ilmu di dalam hal ini. Kita sebenarnya tidak pakar. Kita sebenarnya bodoh. Kita hanya bernasib baik. Berbelas A, atau segulung ijazah tidak bermakna sekiranya kita berjaya demikian.

Maka, dalam situasi ini, pada saya, kalau kita gagal, kalau kita tidak mendapat markah yang baik, kadangkala itu lebih baik. Moga-moga apabila kita gagal itu, kita tergerak untuk belajar lagi, melihat semula mengapa kita gagal. Di mana kita gagal. Agar kita belajar lebih banyak lagi. Faham dengan lebih baik lagi.

Sebab itu kadang-kadang, orang-orang yang bermarkah rendah lebih memahami mata pelajaran, atau pengkhususan dalam kos yang diambilnya. Kerana bila mereka mendapat markah yang rendah, mereka mengulangkaji semula. Belajar semula. Memahaminya semula. Berbanding mereka yang ‘bernasib baik’, cemerlang dan kemudian tidak melihat semula.

Penutup: Melihat kembali hikmah dalam kegagalan. Belajar dari kesilapan.

Pernah seorang pakcik berkata kepada saya, selepas saya kemalangan kenderaan.

“Memang begitulah. Nanti lepas ni, mesti lebih cekap bawa kereta.”

Saya tertawa. Tetapi memang betul. Selepas kemalangan itu, saya jadi lebih cekap. Lebih cermat. Lebih peka. Lebih sensitiv apabila memandu. Tidak leka dan lalai.

Belajar daripada kesilapan.

Tetapi apakah kita mesti ‘mengkemalangankan’ diri kita baru nak sedar?

Tidak semestinya. Kita boleh mula belajar daripada kemalangan orang lain dahulu. Namun begitulah, kadangkala kita dah belajar dah daripada kemalangan orang lain. Kita dah usaha dah untuk cermat. Kita rasa kita dah paling sensitiv dah. Namun, apabila Allah izin kita kemalangan juga, akan terbukalah pintu-pintu ‘kecacatan’ yang selama ini rupanya kita tidak lihat.

Maka daripada kemalangan itu kita belajar lagi. Menjadi yang lebih baik lagi. Lebih baik dari apa yang kita rasa selama ini kita telah baik.

Dan begitulah dalam hal-hal yang lain. Kegagalan, kesilapan, kesalahan, semua itu hakikatnya adalah pengajaran halus daripada Allah SWT. Daripada semua itu, kita belajar,mengambil iktibar. Menjadi yang lebih baik lagi.

original create from this link--> LANGIT ILAHI


pengisian yang ringan tetapi padat ini cukup mengubati luka di dalam hati penulis.....
tahniah kepada penulisnya saudara HILAL ASYRAF yang menghasilkan satu penulisan yang cukup bernas dan segala pandangan yang dikeluarkan mudah untuk di terima......

tindakan penulis yang seterusnya penulis perlu berhadapan dengan mereka semua....
pekakkan telinga dengan apa yang mereka mahu kata...
rabunkanlah sedikit mata dengan apa saja cara mereka memandang kita.......
biarlah pada mereka penulis seorang yang tidak mempunyai apa-apa yang istimewa tetapi penulis mahu ada keistimewaan di sisi ALLAH SWT... itu yang lebih penting....
InsyaAllah........



p/s: hujung minggu nie penulis perlu memecahkan kembali tembok pertama yang penulis sendiri bina untuk berhadapan dengan mereka semua.... semoga Allah memberi kekuatan kepada penulis untuk menjawab semua soalan yang bakal diajukan...... semoga penulis terus kuat.......... semoga penulis terus kuat.........


2 comments:

  1. Alhamdulillah. InsyaAllah mereka akan menerima penulis seadanya. Jika benar jangkaan saya, beri saya mesej ya..hehe..
    Penulis hanya berperang dengan naluri sendiri, tetapi bukan tanggapan dan sikap A untuk meminggirkan penulis.
    PERCAYALAH

    ReplyDelete
  2. mudah2an semangat ini terus kekal dalam diri penulis...... (^_^)

    ReplyDelete